LUCRĂTOR DE TINERET & STORYTELLING – cursuri și metode nonformale în sprijinul educației catehetice

În data de 17 decembrie 2020, a avut loc o pregătire a cursului autorizat de LUCRĂTOR DE TINERET, curs ce se va organiza în Mitropolia Banatului în februarie 2020, pentru un grup de 24 de preoți.

Conform standardului ocupațional, lucrătorul de tineret „mobilizează tinerii în scopul dezvoltării abilităţilor de viaţă şi a comportamentelor proactive, stimulând viaţa asociativă şi cooperarea în rândul tinerilor, facilitând participarea acestora la viaţa comunităţii”. Tematicile generale abordate în curs sunt următoarele: Perspective asupra profesiei de lucrător de tineret; Comunicare şi dinamica grupului; Procesul de învățare – forme, metode, abordare strategică; Exploatarea diversității și managementul conflictului; Implicare, angajament, responsabilizare. De asemenea, dintre subiectele acoperite, ce vor constitui elemente abordate în cadrul întâlnirilor ulterioare, putem enumera: Definiții  și delimitări conceptuale; Lucrătorul de tineret în România și în Europa; Scurt istoric: lucrătorul de tineret în România; Responsabilități specifice ale lucrătorului de tineret; Roluri speciale în programul Erasmus +; Dinamica grupurilor; Comunicarea; Teoria inteligențelor multiple; Educația și procesul de învățare; Învățarea nonformală; Planul de dezvoltare personală și profesională; Managementul diversității; Managementul conflictului; Cooperarea în comunitate; Informarea tinerilor.

Trebuie menționată, de asemenea, inițierea în metode de educație non-formală, prin participarea unui număr de 20 de preoți din cadrul celor 6 protopopiate ale Arhiepiscopiei Timișoarei, la un curs de Storytelling (4 module) derulat în luna mai a anului 2019. Succesul acestui demers a încurajat organizarea și susținerea și altor cursuri legate de metodele de educație nonformală. Cele 4 ateliere de arta povestirii și improvizație au fost susținute de către formatorul Giorgiana Elena Popan.

CURS I – INTRODUCERE: prezentare despre activitatea trainerul în domeniul storytellingului; „Istoria artei de a spune povesti” –  introducere in arta povestirii in contextul universal; Povestea povestitorului/ Săpătorul în munte/ Carnea și rețeta/ Brutăreasa –  poveşti interactive, care transmit un mesaj de înțelepciune, stimulează emoţia, buna dispoziţie, atenţia, empatia, concentrarea , înţelegerea şi asumarea unor valori morale extrase din poveşti; “Jocul numelor”- joc de recunoaştere, de atenţie, de echipă; “Căluţul”/ Dansul prieteniei – joc de echipă, concentrare, imaginaţie şi atenţie; „Samurai”/ ”Pește mare/Pește mic”, „Cine are să se ridice”, „Volumul radioului”, „D-na MBL”, „Hello, sunt Ioji!”.

CURSUL II – POVEȘTI AUTOBIOGRAFICE: „ Spune-ți numele și un fruct, care încep cu aceiași literă”, „Jocul salutului, la băut din palme, se shimbă partenerii”, joc- ”Metamorfoza obiectelor”; crearea unor poveşti “Acum şi Aici” de către cursanți. Jocul dezvoltă imaginaţia şi creativitatea, încrederea în sine, vocabularul şi depăşirea emoţiilor în faţa unui public, dezvoltă responsabilitatea, asumarea şi rezolvarea unor situaţii propuse prin jocuri de rol („Borcănașele cu amintiri”/ ” Povestea unui obiect vestimentar purtat acum”, „O amintire frumoasă/ una neplăcută”). „Povestea rochiei mele invizibile” – o poveste interactivă, care stimulează emoţia, , buna dispoziţie, atenţia, empatia, concentrarea , înţelegerea şi asumarea unor valori morale extrase din poveşti. Pregatirea si repetarea jocurilor de improvizatie – „Spune o poveste cunoscută și eu adaug un cuvânt”, „Joc- 2 câte 2- își spun o problema , care îi frământă și apoi creează o poveste, apoi se discută pe margine acestui exercițiu; „Simfonia”, „Mecanismul unei emoții”.

CURSUL III – TEHNICI DE INTERPRETARE. Jocuri de actorie : mimică şi expresivitate – jocuri de actorie :, mimică şi expresivitate , dicție; conflictual – „Sunt fericit pentru că…/ Îmi pare rău dar nu….”, „Povestea în 4 trepte” – 4 cursanți, „Poveste în 3 etape – unul spune platforma (unde ? Cum? Când?), altul spune personajele ( Cine?), altul spune conflictual ( De ce? ), în cerc spun o propoziție care pe parcurs se spune cu alte cuvinte sinonime; Joc–poveste „Schimbă/Invers”, crearea unei mici povești cu 3 cuvinte date și folosite la sens propriu și figurat; jocuri de improvizaţie ce dezvoltă imaginaţia şi creativitatea, încrederea în sine, vocabularul şi depăşirea emoţiilor în faţa unui public, dezvoltă responsabilitatea, asumarea şi rezolvarea unor situatii propuse prin jocuri de rol.

CURSUL IV – POVESTITORUL: lucru pe povestea aleasă – tehnica de interpretare, „Radioul”, „Scufița roșie – stiluri”, „teleshopping”, „Experții”, Se pune o poveste scurtă iar ceialalți aprobă serios ”Da!Da!Da!”, Publicul – -Unul spune o poveste- ceilalți sunt publicul bucuros, plictist, etc. (punctul de atenție asupra ta sau spre scop/mesaj, poziția pe scenă, vocea povestitorului, tipuri de voci, rădăcinile copacului – calmă, trunchiul copacului – puternică, crengile cu frunzele copacului – emoțională, energică, cu intonații, schimbări de ritm și pause; „Jocul complimentelor,” prezentarea fiecărui povestitor  în fața publicului.

Pentru organizarea acestor cursuri în cadrul Arhiepiscopiei Timișoarei am beneficiat de sprijinul susținut al S.C. Bioclinica S.A., Timișoara și S.C. Misca 2011 S.R.L., din Timișoara (mulțumim pe această cale domnilor Gheorghiu Cristinel și Misca Gherasim).

Comments are closed.