Duminica dreptei cinstiri a icoanelor, sărbătorită în capitala Banatului

În prima duminică din Postul Sfintelor Paşti, când în Biserica Ortodoxă este sărbătorită biruința Ortodoxiei asupra ereziilor, Înaltpreasfinţitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timişoarei şi Mitropolitul Banatului, a săvârșit, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, la Catedrala mitropolitană „Sfinții Trei Ierarhi” din Timișoara, Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare.

Și în acest an, un număr mare de credincioși au participat la sinaxa euharistică, încununând, prin împărtășirea cu Sfintele Taine, nevoințele ascetice din prima săptămână a Postului Mare. În cadrul slujbei, Mitropolitul Banatului a hirotonit pe diaconul Valentin Benchea în treapta preoției,. După chinonic, pr. Ștefan Mezin a dat citire Pastoralei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei.

***

În Duminica Întâi din Postul Mare, Biserica Ortodoxă sărbătorește biruința dreptei credințe asupra iconoclasmului, dar și asupra tuturor ereziilor, fiind comemorate evenimentele de la Constantinopol, din 11 martie 843, când, printr-un sinod, a fost restabilit cultul sfintelor icoane și ratificate hotărârile dogmatice ale celor șapte Sinoade Ecumenice. Tot la acest sinod, ținut la Constantinopol sub patriarhul Metodie, s-a hotărât ca Duminica Întâi din Postul Sfintelor Paști să devină o zi aleasă de cinstire a tuturor celor care au apărat și au mărturisit dreapta credință. Prin urmare, ziua de 11 martie din 843 a rămas un reper istoric al învățăturii mântuitoare, în care se concentrează cele șapte sinoade ecumenice și în care Ortodoxia este definită prin formula Sfinților Părinți de la Sinodul al VII‑lea Ecumenic din 787: „Precum Profeții au vestit, Apostolii au învățat, Biserica a primit, dascălii (Bisericii) au dogmatizat, precum întreaga creștinătate a convenit, precum harul a strălucit, precum adevărul s-a arătat … așa grăim, așa proclamăm: Aceasta este credința Apostolilor, credința Părinților, credința ortodocșilor”! (Charles Joseph Hefele, Histoire des Conciles d’après les documents originaux, Nouvelle traduction française faite sur la deuxième edition allemande corrigée et augmentée de notes critiques et bibliographiques par Henri Leclercq, Tome III, deuxième partie, Letouzey et Ané Éditeurs, Paris, 1910, pp. 773, 775).

Comuniune inter-ortodoxă

După Sfânta Liturghie, la invitaţia Preasfinţitului Părinte Lukian Pantelić, Episcopul ortodox sârb al Ungariei şi administrator al Vicariatului ortodox sârb din Timişoara, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Ioan a participat la manifestările organizate de Episcopia Ortooxă Sârbă de Timișoara cu prilejul aniversării a 800 ani de la obţinerea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Sârbe. În cadrul evenimentului, cei doi ierarhi au vorbit despre perioada iconoclastă și despre biruința dreptei cinstiri a icoanelor. Credincioșii ortodocși români și sârbi au putut admira și Nomocanonul Sfântului Sava (în sârbă: Zakonopravilo sau Krmčija) – prima carte de legi din Serbia medievală. Cartea cuprinde hotărârile dogmatice ale Sinoadelor Ecumenice, completate cu comentariile celor mai buni canoniști greci medievali, precum și numeroase precepte ale Sfinților Părinți ai Bisericii și o serie de edicte imperiale aparținând lui Iustinian (sec. VI). Nomocanonul a fost întocmit pentru a servi la buna organizare a Regatului Serbiei și a Bisericii Ortodoxe Sârbe.

***

Autocefalia Bisericii Ortodoxe Sârbe este legată de înscăunarea, în 1219, a Sfântului Sava ca Arhiepiscop Primat al Bisericii Ortodoxe din Serbia, recunoașterea autocefaliei fiind dată de Patriarhul Ecumenic Manuel I Charitopoulos. În 1766, ea a fost însă pierdută pentru mai bine de 100 de ani. Abia după dobândirea independenţei naţionale din 1878, Patriarhul Ecumenic Ioachim al III-lea a oferit, la 4/16 mai 1879, actul de autocefalie Mitropolitului Mihail de Belgrad.

Comments are closed.