Timișorenii au intrat cu sfântă rugăciune în noul an civil

Sute de credincioși bănățeni au ales să își petreacă noaptea dintre ani la Catedrala mitropolitană din Timișoara, unde au participat la Slujba Acatistului Mântuitorului Iisus Hristos și au întâmpinat, prin rugăciuni, anul nou civil. Slujba a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi catedrali.

În prima zi a anului, de praznicul Tăierii împrejur cea după trup a Domnului, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ioan a săvârșit la catedrală, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare.  Mulți copii, tineri și credincioși s-au împărtășit cu Sfintele Taine în cadrul sinaxei euharistice.

 La finalul Sfintei Liturghii, Părintele Mitropolit Ioan a ținut un amplu cuvânt de învățătură, în care a explicat credincioșilor semnificația praznicului împărătesc din prima zi a noului an și a subliniat viața și faptele Sfântului Ierarh Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, a cărui sfântă Liturghie a fost săvârșită în această zi de aleasă sărbătoare.

„În această zi Hristos Domnul ne dă o lecție de smerenie, așa cum ne-a dat și la nașterea Sa, pentru că că nu a ales să se nască într-un palat împărătesc, deși este împăratul împăraților, ci a ales să se nască în cel mai smerit palat de pe pământ, o peșteră. Nu a fost așezat pe un tron de aur, ci tronul Lui a fost o iesle cu fân, apoi brațele Maicii Domnului.

Iată pe Împăratul împăraților smerindu-se astăzi. După opt zile conform legii iudaice, pruncul se tăia împrejur și i se punea numele. Până atunci, Hristos – Dumnezeu și Om – nu a avut un nume public.

Păstorii au venit în peșteră iar Maica Domnului  le-a arătat pruncul, însă nu le-a spus numele Pruncului. Acest substantiv comun, prunc, toți Părinții Bisericii l-au scris Pruncul, cu  majusculă.

Atât Maica Domnului, cât și Dreptul Iosif știau numele Pruncului, din spusele îngerului; „…iată îngerul Domnului i s-a arătat în vis, grăind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, că ce s-a zămislit întru ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște Fiu şi vei chema numele Lui Iisus, că El va mântui poporul Său de păcate” (Matei 1, 20-21).

Jehosua a fost cuvântul rostit de înger în vis, care se traduce „Dumnezeu mântuiește” și de aici rostim noi într-un singur cuvânt Mântuitor. Orice mamă își alintă pruncul, tot așa și Maica Domnului i-a spus Jehosua, care se tâlcuiește „Dumnezeu mântuiește”, iar grecii au spus Ιησούν  –  Iisus, și așa îl avem și noi în limba română astăzi. La acest sens profund să ne gândim când rostim numele lui Iisus, căci El este Mântuitorul nostru.

Mai este și un alt nume dat Domnului, și acesta este Mashiakh, Mesia. Grecii l-au tradus din ebraică în greacă și i-au zis Hristos, care înseamnă „Uns”; Unsul lui Dumnezeu, Hristos, Care a venit pe pământ să ridice păcatele lumii și al cărui nume îl purtăm fiecare dintre noi.

Eu nu mă numesc Ioan, ci mă numesc creștinul Ioan, pentru că am fost botezat în numele Preasfintei Treimi Dumnezeu, împlinind și ascultând Evanghelia lui Hristos Domnul, pentru că fiecare dintre noi am fost pecetluiți și unși la Botez cu Sfântul și Marele Mir”, a precizat Părintele Mitropolit Ioan.

Cu ocazia începutului anului nou civil, Întâistătătorul Mitropoliei Banatului a adresat credincioșilor bănățeni un cuvânt de bună urare și a înălțat smerită rugăciune pentru „pacea a toată lumea“ și pentru ca bunul Dumnezeu să reverse peste Biserică și țara noastră, belșug de daruri spirituale și materiale.

Comments are closed.